måndag 5 mars 2007

Insynsskydd…


Hemma med sjuka barn… och egna kliande fingrar – vill nämligen bli klar med alla påbörjade projekt! Det bruna skåpet är fortfarande omålat, och jag misslyckades med min "väggmålning"… har inte gett upp, men det blir ju inte gjort idag i alla fall! Så jag tänkte visa något jag faktiskt HAR lyckats med och som kanske kan vara ett tips till några fler – nämligen ett insynsskydd.

Ni har kanske sett det högsmala fönstret i mitt vardagsrum skymta förbi. Det är ju verkligen ett bra ljusinsläpp, men med nyanlaggd tomt (d.v.s obefintlig grönska) och en gångväg precis utanför, släppte fönstret in ännu mer insyn än ljus, tyvärr. Och jag är inte särskilt förtjust i vanliga gardiner. Så jag tänkte, och tänkte…

… och så kom jag på det! Hos den lokale skyltmakaren måttbeställde jag en "folie" som monterad på fönstret ser ut som etsat glas. Jag gjorde själv ett original – i samma mått som fönstret och med det upprepade mönstret med franska liljor (finns som ett dingbat-typsnitt "Woodtype Ornament"). Om du inte kan göra det själv så hjälper de dig hos skyltmakaren. Tyvärr var det ganska svårt att montera – arrghhh mamma – så jag kvaddade en omgång och fick betala en ny samt montering av två proffs… Det blev väl – LITE – dyrare än jag tänkt mig, men nu är jag väldigt, väldigt nöjd! Jättesnyggt från både insida och utsida, det ser ut som ett riktigt gammaldags etsat glas och det blir dessutom ett snyggt mönster på väggarna när solen lyser igenom. Det kommer att få sitta där för alltid!