tisdag 20 mars 2007

Ja, så här såg det ut…


…för mindre än två år sedan!En spännande tid med många val och funderingar. Jag har förstått att många av alla bloggare funderar på att bygga nytt och tänkte dela med mig av lite erfarenheter och tips, hoppas det kan hjälpa någon!

Vi hade kollat husleverantörer ett tag när vi fick en kommunal tomt och slog till. Vi kollade på massa alternativ, från Älvsbyhus till arkitektritat. Det är en enorm djungel att sätta sig in i och vi hade varken jättemycket pengar eller mycket tid. Men till sist bestämde vi oss för ett nyckelfärdigt A-hus – bra standard och byggkvalitet och stora möjligheter att påverka planlösning och utförande.

Vi kom fram till en passande husmodell – det fick bli en kompromiss mellan hjärta och hjärna – "så här mycket pengar får det kosta, vad räcker det till". Detta hus heter "Kullavik" men var i grundutförandet för litet för oss – 145 kvm och fyra sovrum. Naturligtvis hade ett riktigt stort hus varit drömmen… men, det gick att förlänga huskroppen med 60 cm, vilket gjorde att ett sovrum på övervåningen gick att dela på mitten, där satte vi en ett extra takfönster och vips! ett litet rum. Och på köpet blev köket och vardagsrummet större. I köket satte vi en extra altandörr så man enkelt kan gå ut därifrån. Allt som allt blev huset ca. 150 kvm. Lite trångt ibland, men man får vara noga med att inte samla på sig för mycket skräp… (easy peasy, right…)

Det svåraste tycker jag var att slippa den typiskt "nybyggda" stilen. Jag ville gärna ha en mer enkel, gammaldags feeling. Efter lite tänk beslutade vi att lägga lite krut på några detaljer som skulle ge den känslan;

På övervåningen valde vi till pärlspont i taket. Vi är jättenöjda, men man ska veta att det spricker lite när huset sätter sig och det var INTE roligt att övertyga målarna om att de skulle täckmålas med blank färg. De hade missförstått och gett oss pris på laserat tak. Mycket merjobb såklart. Men nöjd kund!

Ekparkett och klinker ingick som golv i alla rum (tom i klädkammaren!) Men vi bytte golvet till en vitoljad ek från Kährs som jag är jätte- jättenöjd med (Ek Copenhagen, 3-stav). Ger ett helt annat intryck en lackad ek, tycker jag. Färgen är nästan grå-lila.

Köket – slopade överskåp, satte upp en udda hylla istället. Valde också till en fläktkåpa.

Vi bytte trappan (standard var klarlackad furu – hu!) til en vitlackad. Inte så slitstark har jag märkt, men snygg. På håll.

Fönsterfoder. Standard hos de flesta husleverantörer verkar vara gips och tapet till kanten samt fönsterbräda i trä eller sten. Vi valde till "salningar" i trä med infälld träfönsterbräda. Allt målades för hand på plats och blev verkligen jättesnyggt. Hade jag bara kunnat välja ett extra tillval hade jag tveklöst satsat på detta. Det gjorde hela skillnaden. Titta gärna närmare på mina "hemma-hos"-foton. Alla bilder är klickbara. Tanumfönster heter fönsterleverantören som också levererade fodren.

Fönster med spröjs är tokdyrt. Jag hade helst haft genomgående spröjs med mindre rutor, men det var bara att glömma! Dessa små spröjsen vi har kostade 300 kr/fönster. Och har man några fönster springer det fort iväg…

I hallen valde vi en pardörr. Standard var en vanlig dörr med sidoljus. Inte så snyggt och lika dyrt visade det sig, som en pardörr. Så det bytet blev gratis.

Oj, vad mycket jag har skrivit, hoppas någon orkar läsa allt det. Men det finns hur mycket som helst att tänka på när det gäller att bygga hus! Jag kanske återkommer med fler tips, om inte annat när det är dags att ta tag i trädgården! Jag är lycklig över att vi har en gräsmatta och en grusplan nu… det ska väl inte vara så svårt att få dit några träd också…