torsdag 24 maj 2007

Favoritsaker

Oj, jag har blivit utmanad av Mari som har bloggen Pelargoner och Inredning, att visa tre favoritsaker. Det var ju ganska svårt. Tänka, tänka, tänka. Blackout.

Så jag tog kameran och gick runt och tog kort på det jag kom på just för tillfället. Så här blev det då;


Den här glasbubblan med ett foto av min gammelmormor i botten, har jag alltid framme. Jag var oerhört fascinerad av den när jag var liten. Jag frågade alltid min mormor om hon kunde berätta om hur det var när hon var barn. Det kändes så oerhört länge sedan, då det knappt fanns bilar och kvinnorna hade långa kjolar och stora hattar… Favorithistorien var spännande;

Min mormor, som var ett "oäkta" barn, lämnades in av sin riktiga mamma på ett barnhem – hon var nämligen tvätterska, ensamstående och hade redan två barn, fick min mormor veta senare. (Det här utspelade sig kring första världskriget.) Men när min mormor var tre år gammal kom hennes riktiga pappa för att hämta hem henne. Då hade han skaffat bra jobb som byggmästare och arbetat ihop lite pengar, kan man tänka. Han hade också träffat en ny kvinna – min "gammelmormor" på fotot – som han flyttat ihop med och tillsammans tog de hand om min mormor. Det måste varit extremt ovanligt på den tiden, dels att pappan tog ansvaret själv om barnet och dels att min "gammelmormor" och gammelmorfar levde som sambos resten av livet och aldrig fick några egna barn. De bodde visserligen i stora staden Stockholm, men ändå måste folk ha tyckt både det ena och andra om dem. Jag har aldrig träffat "gammelmormor" på fotot. Men jag hade gärna velat veta mer om henne och hennes liv!



Det här är en ring som jag tycker jätte-, jättemycket om. Min mamma och pappa har designat den till mig och den är gjord av gammalt guld från mina morföräldrars vigselringar och en sten från min mormors ring som hon altid hade på sig. Mina två bröder har också fått ringar som våra föräldrar ritat och låtit göra av ärvt guld. Väldigt fin idé tycker jag!



Och så till sist – mitt stora bokskåp. Älskar skåpet och älskar böcker. Har i alla tidigare boenden haft massa Billy-bokhyllor proppade med böcker. Men när vi flyttade hit rensade vi ur en massa och köpte detta skåpet i stället. Försöker hålla oss till det… (ja, och så det andra svart skåpet också… och sängborden.)

Jag tror de flesta har fått den här utmaningen redan men jag provar med att skicka vidare till Nergårds-Emma, Me & My Home och Dreamhouse.

Bara om ni vill, kan och vågar :)